יום שישי, 1 באוקטובר 2010

רואים עיצוב

 

לאחר המלצות רבות שקיבלתי על האתר TED החלטתי סוף סוף להתעמק בעיניין וצפיתי במספר הרצאות שעוסקות בעיצוב. הצפייה באתר החזירה אותי לכמה סרטי עיצוב שכבר ראיתי והחלטתי לנצל את הבלוג ולהמליץ על כמה מהם.

אני מודה שהפוסט הזה היה יכול להיות נהדר ליום סגרירי ואפור בו אפשר להתכנס בבית, להתיישב מול המסך ולראות סרטים מסוג קצת אחר. אבל, בואו נודה בזה, לא נראה שיהיה פה סתיו השנה ונותר לנו רק לקוות שלפחות החורף יגיע.

אז סתיו או לא סתיו, לאלו מכם שלא נרתעים לצלול לסרט עיצוב באורך כמעט מלא אני ממליצה על סרטיו של Gary Hustwit, במאי סרטים דוקומנטריים העוסקים בעיצוב.

objectified

ב 2009 הוציא גארי סרט הנקרא Objectified , הסרט, שאורכו שעה ורבע, עוסק בעיצוב תעשייתי, ומתעד את התהליך בו מוצרים מיוצרים ואת האנשים שמעצבים אותם. הסרט בוחן את התחום מכיוונים שונים ומראיין מעצבים רבים גדולים ומוכרים.

הסרט מעניין בשל היותו סרט המתמקד בתחום העיצוב, וככזה הוא חושף אספקטים חדשים על התחום. דרך הראיונות עם המעצבים השונים הצופה נחשף להלך המחשבה של מעצב זה או אחר, לדילמות בתהליך הפיתוח, לתפקידו של המעצב ולתהליכי עבודה וייצור של מוצר. לפתע, מוצרים פשוטים זולים ומוכרים מקבלים פרפקטיבה חדשה לאור התיעוד בסרט.

יחד עם זאת, לסרט גם כמה חסרונות, הקצב מהיר וישנה תחושה שרעיונות נזרקים לחלל אך לא נבחנים לעומק, כמו כן תחום העיצוב מוצג מנקודת מבט מאוד סטרילית, ואין התייחסות לחלקים ה”מלוכלכים” של תהליך העיצוב. אותי לימדו שעיצוב עושים גם עם הידיים… נקודה זו בלטה לי במיוחד בחלק בו צולמה המעצבת Hella Jongerius שמתייחסת למקום העבודה שלה כמעבדת עיצוב.

hella 2 המעצבת Hella Jongerius מדברת על תהליך העיצוב ומשמעותו עבורה.

hella 3אובייקטים בסטודיו המעצבת Hella Jongerius

בסרט מתראיינים אוצרים מבקרי עיצוב ומעצבים שונים -naoto fukasawaהמעצב היפני Naoto Fukasawa מדבר על עיצוב ומספר כיצד תפוח אדמה מקולף היווה השראה לעיצוב טלפון סלולרי.

karim rashid המעצב Karim Rashid מספר על אהבתו לאובייקטים ואסתטיקה כבר מילדותו.

marc newsonשולחן העבודה של המעצב Marc Newson שמספר במהלך הסרט על חיפושיו אחר חומרים מעניינים לעבודה.

הרי הטריילר לסרט, הוא מומלץ בחום לכל חובבי העיצוב והסרטים הדוקומנטריים.

למי שלא מספיק לו, ולאלו המתעניינים בעיצוב גרפי, אני ממליצה גם לצפות בסרט Helvetica אותו הוציא גארי בשנת 2007, הסרט הינו דוקומונטרי והוא משחזר את עיצוב ופיתוח הפונט Helvetica ובודק את השימוש בו והרלוונטיות שלו כיום כ 60 שנים לאחר שנוצר.

helvetica

בבלוג שלו מספר גארי שאחרי שעשה את שני הסרטים החליט לעשות סרט שלישי שיהפוך את הסרטים למעין טרילוגיה. הסרט השלישי ייקרא Urbanized ויעסוק בעיצוב העיר ויבחן את ההשפעות שיש לעיצוב העיר והסביבה על החיים בה. הסרט ייצא, לדברי גארי, בשנת 2011.

את הסרטים Objectified ו Helvetica ניתן להוריד דרך אתר ה iTunes.

סרטון נוסף שבוחן את תהליך העיצוב מנקודת מבט מעניינת הוא הסרטון הזה שנעשה על ידי חברת IDEO. צפיתי בו בהיותי סטודנטית לפני כמה שנים ובתקופה האחרונה נתקלתי בו שוב. למרות שכבר עברו מספר שנים מאז הופק, אני מוצאת שהוא עדיין מעניין ורלוונטי. הסרטון (באורך של 8 דקות), מתעד תהליך פיתוח מוצר משלב הצגת הבעיה דרך שלב הבריינסטורמינג ועד יצירת אב טיפוס.

ולסיכום, הרצאה קצרה של Tim Brown שניתן לראות דרך אתר ההרצאות TED, טים הוא המנכ”ל של חברת IDEO ובהרצאה זו הוא בוחן את החשיבות של משחקיות כחלק מיצירתיות ועיצוב. אורך ההרצאה כחצי שעה, היא מעניינת וקלילה ומציעה כלים לפיתוח יצירתיות בתהליך העיצוב. ניתן לצפות בה עם תרגום לעברית. 

 

תגובה 1: