יום ראשון, 17 ביוני 2012

הארכיטקט והציירת

 

לפני מספר שבועות במסגרת פסטיבל דוקאביב ראיתי את הסרט החדש Eames - The Architect and The Painter. הסרט מתעד את פועלם וחייהם של בני הזוג אימס שחלקו זוגיות וקריירה ועבדו יחד במשך 4 עשורים בתחומי עיצוב, אדריכלות וקולנוע. הסרט סוקר את עבודתם לאורך השנים ואת התנהלותם בסטודיו, ומספר את סיפורם האישי. ומעל הכל מנסה למצות את תמהיל ההצלחה שלהם, זו שהפכה אותם לגיבורי תרבות אל זמניים.

eames movie 4

צ’ארלס וריי אימס נצרבו זה מכבר כאייקונים של העיצוב המודרני. היום במבט לאחור נראה שבעבודתם הם הגדירו את תפקידו וחשיבותו של המעצב וקבעו ערכים חדשים של אסטתיקה, תחכום ופשטות שהשתלבו כולם יחד בהרמוניה מופלאה. דווקא בשל ההנחה המוקדמת שאנו גדלים לתוכה, לפיה חייהם התנהלו על מי מנוחות, מעניין להחשף באמצעות הסרט לתמונה מלאה וכוללת של חיים ויצירה שלא היו מושלמים או קלים כמו שהושלנו לחשוב.

הסרט מספר את סיפורם הטומן בחובו לא רק את ההצלחות של בני הזוג אלא גם את הפגמים, הכשלונות והקשיים שחוו בדרכם המקצועית ובחייהם הפרטיים. באמצעות קטעי וידאו וראיונות שלהם, ושל אלה שהקיפו אותם, מתקבלת תמונה רחבה יותר שחושפת פנים נוספים בהתפתחותם ובדרך שעברו.

מרגש לראות את הניצוץ בעיני המתראיינים כאשר הם מספרים על בני הזוג, על התנהלותם כזוג יוצרים, על האיזון ושיתוף הפעולה ביניהם ועל התנהלותם הלא שיגרתית בסטודיו. אנשים שעבדו עימם בעבר מספרים על סביבת עבודה יצירתית, נעימה, ובעיקר מאפשרת, שהתנהלה באופן לא פורמלי נטול רוטינות וכללים. הסטודיו מתואר כמעין מגרש משחקים או קרקס. סביבת עבודה שלא דמתה לשום מקום אחר ודווקא בשל כך אפשרה להם לפרוץ גבולות וליצור פרוייקטים מרתקים.

eames movie 3

הסיפור המעניין והמפתיע ביותר בסרט הוא הסיפור מאחורי הכיסא המפורסם שלימים הפך קלאסיקה עיצובית וסיפור הצלחה מסחרי, תחילת דרכו של הכסא כך מסתבר היתה בכישלון. ההתעקשות על פיתוח הכסא על אף שנכשל טכנולוגית בגלגולו הראשוני, הגורל ששלח את צ’ארלס למלחמה, הסקת המסקנות והשינוי בגישה העיצובית הם שהביאו בסופו של דבר למציאת הפתרון והפכו אותו לסיפור ההצלחה שאנו מכירים כיום.

הסרט עשוי היטב, מעניין ובעיקר מעורר השראה! מומלץ בחום.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה