יום ראשון, 12 בדצמבר 2010

עיר אפורה

 

למרות שלא האמנתי שזה יקרה, החורף הגיע! חבל שהוא בחר לבוא בצורת סערה אפוקליפטית, ולנחות כרעם ביום בהיר. אבל, אין תלונות. חיכינו והוא הגיע אז יופי ותודה.

תוך כדי ששמחתי לגלות מחדש את בגדי החורף שלי מצאתי את עצמי נאבקת כדי לגרור את עצמי החוצה מהמיטה. היו לי המון תירוצים למה אין צורך למהר אל הרחוב הקר ואל הסטודיו (שגם הוא די קר כי המזגן בו רק מקרר), כי בעצם, מה שכדאי וצריך לעשות ביום כזה הוא להשאר עוד במיטה, להתגלגל מצד לצד, לקום בעצלתיים, להכין מרק טוב ולהפוך לבטטת טלוויזיה אמיתית. סך הכל, מחר יום חדש והכל יכול לחכות. המון אנשים אחרים עושים עכשיו בדיוק את מה שאני עושה, המשכתי בשיכנועים העצמיים. אבל, אחרי כמה סנוזים בשעון המעורר המצפון החל מעיק עליי… ובדימיוני ראיתי כיצד האימיילים באינבוקס נערמים, המוקאפים מחכים להגיע למצבעה ובעלי המקצוע בדרום תל אביב יושבים וממתינים רק לי, שאגיע עם בקשות מוזרות.

קמתי ונסעתי לסטודיו. דרום תל אביב נראית כמו עיר רפאים (אבל עדיין אי אפשר למצוא כאן חניה…)החלטתי ללכת עם האפרוריות שבחוץ ולכתוב פוסט שחיכה כבר כמה זמן להזדמנות המתאימה.

אתחיל עם בנקסי, שהוא אולי אמן הרחוב המפורסם ביותר בימינו ואהוב עליי באופן אישי. זהותו של בנקסי הבריטי אינה ידועה כמובן והוא עובד בחשאי מזה כמה שנים ברחבי אנגליה ובעולם כולו.banksy 2 עבודותיו מלאות חוש הומור ולא משאירות את הצופה אדיש, בחלקן הוא מעביר מסר, לרוב ביקורתי. עם השנים הפך בנקסי ליותר ויותר מפורסם והיום עבודותיו נאמדות בסכומים גבוהים מאוד.

banksy 1banksy 6לאחרונה הוא הפיק סרט על אמנות רחוב בשם exit through the gift shop, הסרט עדיין מוקרן בארה”ב וניתן כבר לרכוש אותו ב DVD באגליה.

למרות שפתחתי עם בנקסי, מי שבעצם הביאה אותי לכתוב את הפוסט הזה היתה sandrine estrade boulet אמנית רחוב צרפתייה כבת 40, שנתקלתי בעבודותיה רק לפני כמה ימים.    

lunettes man

סנדרין, כמו אמני רחוב נוספים, מייצרת את האמנות שלה על גבי דברים שהיא מבחינה בהם ברחוב וזה מה שהופך את האמנות שלה לייחודית. pom pom girlpin upהגעתי אליה דרך הבלוג הזה.

קבוצת אמנים שפועלת כבר שנים רבות בתחום היא Faile, הקבוצה ממוקמת בברוקלין אך עבודותיה נמצאות במקומות רבים ברחבי ארה”ב ובעולם כולו, ביניהם אנגליה והולנד. אמניה משלבים עבודה בטכניקות שונות כגון עבודות קולאז’. הקבוצה קיבלה הכרה זה מכבר והציגה בתערוכות וגלריות שונות. ב 2008 הציגה הקבוצה ב tate modern London במסגרת תערוכה שעסקה באמנות רחוב.

faile A faile Bfaile_17faile P אם זה נראה לכם מוכר, אינכם טועים, העבודה הזו נעשתה על החומה אצלנו. אצלנו רק מהצד השני.

גם תל אביב עוטה אמנות רחוב רבה ואחד מהאמנים המוכרים והנאמנים שלה הוא know hope הצעיר שהספיק כבר להציג בגלריות ובתערוכות רבות, כמו אמני רחוב אחרים בעולם, גם עבודותיו קיבלו הכרה והן נמכרות כעבודות אמנות.

know hope know hopeKnow Hope 

אמן רחוב שעובד קצת אחר הוא JR, כמו רוב אמני הרחוב זהותו נותרת אנונימית. הוא מצהיר שהפרוייקטים שלו הם פרוייקטים המשלבים אמנות ואקטיביזם, עבודותיו עוסקות בחופש, זהות וגבול. לפני כמה שנים עשה JR פרוייקט של יהודים ופלסטינאים על גדר ההפרדה.

הנה מספר תמונות של עבודות שלו שנעשו בערים שונות ברחבי העולם, ניתן לראות עבודות נוספות באתר שלו.

JR_Wrikles_Shanghai_MG_9789

ב 2008 עשה JR פרוייקט שעסק בנשים, הוא הדביק את תמונות נשים על מבנים בערים בקניה, סיירה לאון, דרום סודן ועוד, מקומות בהם נשים מנוצלות וזכויותיהן אינן זהות לזכויות הגברים. באתרו נכתב כי הוא מודע לכך שאינו משנה את העולם אך פועל מתוך ניסיון לעורר מודעות. אחרי שקראתי על הפרוייקט באתר הזה שנקרא woman אני מוצאת שהתמונה הזו ממש נוגעת ללב.salgado_JR_vevey_9322

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה