יום ראשון, 19 ביוני 2011

הגאונות שבעיצוב

 

“design should be as discreet as an English butler” כך מסביר המעצב דיטר ראמס בפרק הראשון של התוכנית הגאונית The Genius of Design, רגע לפני שהוא שוטח את עשרת הדיברות שלו לכל מעצב באשר הוא. 

5845784357_a949df85fb_z[1]

The Genius of Design היא תוכנית בת 5 פרקים שסוקרת את תחום העיצוב מאז המהפכה התעשייתית ועד ימינו. כל פרק, שאורכו כשעה, בוחן את עולם העיצוב מכיוון שונה ואת הפרקים מלווה מסגרת כרונולוגית. אל תטעו, זוהי לא תוכנית היסטורית יבשה ומשעממת על עיצוב של פעם, זוהי תוכנית גאונית מרתקת ואסתטית שמספרת את סיפור העיצוב וההתפתחות שלו דרך מעצבים, אובייקטים, טכניקות וגישות שונות.

התוכנית מגוונת ונותנת הצצה קפדנית למוצרים שונים, גדולים וקטנים כאחד, כאשר הקו המקשר ביניהם הוא שכל אחד מהם מייצג חידוש, המצאה או הברקה. בין החפצים המוצגים נבחנים לעומק כלי רכב, מטוסים, מכוניות, רהיטים, גופי תאורה, כלי בית ואף כלי נשק. כמו כן מוצגות תפיסות עיצוב שונות ומנוגדות כדוגמאת תפיסת הבאוהאוס הפונקציונלי והנקי אל מול עיצוב האר נובו העמוס והמקושט.

5846340524_3d6b73318e[1]  דיונים סביב כסא המונובלוק

בתוכנית מדברים גם על הצדדים המורכבים יותר בתפקידו של מעצב, וכבר בפרק הראשון ישנה התייחסות לחברה ה”משתמשת וזורקת” ולעולמנו השבע והמלא. בפרק השלישי נבחן תפקידו של המעצב בתקופות מלחמה בדגש כמובן על פיתוחים מאסיביים של כלי נשק במהלך מלחמת העולם השנייה. יחד עם זאת לא פוסחים לספר גם על רווחי המשנה שנולדו מתוך כך, כדוגמא לכך מובא סיפורו של צ’ארלס אימס שעבד בתקופת המלחמה עם לבידי עץ בלמינציה, התנסות שהביאה אותו לגילוי טכניקה חדשה לעבודה עם החומר ושבהמשך אפשרה לו לייצר (יחד עם אישתו) את כסא העץ המפורסם שלהם.

5845787855_302e749d53_z[1]  כיסא עץ של המעצבים צ’ארלס וריי אימס

בין טכניקות העבודה והחומרים השונים המוצגים בתוכנית מקבל הפלסטיק מקום של כבוד ובפרק הרביעי הוא מוצג דרך פועלם של מעצבים כמו ורנר פנטון וג’ו קולומבו. מעניין לראות איך נתפס אז הפלסטיק כחומר חדשני מודרני ומרתק.

5845785785_fae7d53534_z[1]5845784995_4277428cbe_z[1] כיסאות בעיצוב ורנר פנטון

התוכנית לא פוסחת על סקירת התחום גם בימינו אנו ובפרק החמישי והאחרון ישנה התייחסות לעבודות ותפיסות של מעצבים כגון פיליפ סטארק, מארק ניוסון וג’ונתן איב. במקביל אנו נחשפים גם לתפיסות שיווקיות ועמדות של חברות ענק כגון אלסי ואיקאה.

בעבר כתבתי על הסרט Objectified שעוסק גם הוא בתחום העיצוב, עכשיו אחרי שצפיתי בסדרה אני מוצאת שהסרט היה קצר מהלכיל והוא מרגיש כמו ראשי פרקים או פרומו לסדרה המצויינת The Genius of Design.

הנה הצצה קצרה לפרק הראשון -

למעצבים ולחובבי העיצוב מומלץ בחום לצפות בכל חמשת פרקים. לאלו מכם שמעדיפים את הגרסה המקוצרת אפשר לדלג ולצפות בפרקים 4-5. עוד פרטים באתר ה BBC.

תגובה 1:

  1. לעיצוב כלי נשק ,אין כל טעם. נשק הוא יצירה ,שנולדה בשל חוסר ברירה. אין כל טעם לתת עיצוב מובנה וחי לכלי שכל יעודו הוא להרוג אנשים .

    השבמחק