יום חמישי, 30 במאי 2013

Furniture: making and meaning

 

על אף מזג האוויר האפרורי והגשום (בסוף מאי..) מצאתי בשבוע האחרון עוד סיבה לחיבתי ההולכת ומתחזקת לעיר הזו. שישי, 10.00 בבוקר, אני באודיטוריום במוזיאון ויקטוריה ואלברט ליום הרצאות בנושא ריהוט. מי שמכיר אותי יודע שזה כאילו הוזמן במיוחד בשבילי (ולמרות זאת קניתי כרטיס רק יום לפני).

Furniture: making and meaning

כמובן שקראתי את התוכנייה לפני שהזמנתי כרטיס אבל מודה, לא התעמקתי. קצת התלבטתי למרות שזה ה V&A בסוף שאלתי חברה ללימודים שאחותה עובדת במוזיאון מה היא חושבת, לקנות או לא לקנות. לקנות היא אמרה. חייב להיות טוב. זה ה V&A. השתכנעתי.

ההרצאות של הבוקר היו מעניינות (אחרי הכל זה ה V&A) אבל הרגישו לי כמו חימום. קצת על גלריית הרהיטים החדשה, קצת היסטוריה, כמה רהיטים מהעבר הרחוק, כפפות לבנות כדי לא לגעת בפורנירים, שתי גברות מבוגרות מדברות בנימוס… באמת שהיה מעניין ומעשיר אבל פתאום קצת התייבשתי. ישבתי שם בקהל בין חבורה של חוקרי רהיטים והיסטוריונים מעונבים ומנומסים. והתחלתי לחשוש שהולך להיות דלוח.

אז זהו, שלא. זה ה V&A אחרי הכל!

יום ההרצאות הלך והשתפר וכבר במהלך המושב השני הבנתי שעשיתי נכון כשקניתי כרטיס. החלק השני עסק בחומרים ולמרות שכל הרצאה היתה יחסית קצרה (בין חצי שעה ל 45 דקות) היא העניקה סקירה מעמיקה של חומר. החומר הראשון שנידון היה Shagreen, חומר ששמעתי עליו בעבר אבל לא באמת הכרתי. ההרצאה הסבירה מהו החומר (עור של כריש או חתול ים) ואיך השתמשו בו, הראתה דוגמאות ונגעה גם בשאלות של מוסר שרלוונטיות לשימוש בו היום בשל הכחדות החיות.

אחריו היתה הרצאה על לבידי עץ שהתמקדה בהבדלים שבין Laminated wood ו Plywood. על ההיסטוריה של השימוש בטכניקות האלה וכמובן תרומתם של בני הזוג אימס (איך אפשר בלעדם).

במסגרת הרצאות הצהריים על חומרים, דובר גם על כרסום בעץ באופן ידני ומסורתי לעומת הטכנולוגיה הממוכנת של ימינו. או במילים אחרות איך The CNC killed the craftsmanship.

11_cinderella Cinderella Table - Jeroen Verhoeven

IMG_0302 רהיטים עטופים ב Shagreen

ולבסוף הגיע מושב אחר הצהריים שכלל שלושה מעצבים עכשווים Julia Lohmann ,Gareth Neal ו Joris Laarman. כל אחד סיפר על עבודתו (לצערי בקצרה מדיי) ולאחר מכן התקיים דיון מרתק על תהליך העיצוב. ולא סתם אני כותבת מרתק! בסיום הדיון המנחה אתגר את המעצבים בשאלה הניצחת מדוע לדעתם יש צורך בעוד כיסאות בעולם. ללא ספק שאלה שקשה לענות עליה, אך היא מאתגרת במיוחד כשהיא מופנה למעצבים שעוסקים בעיצוב רהיטים. ככה זה בלונדון, הנימוס הוא לא תירוץ לשטחיות!

Joris שהיה מרשים לכל אורך הדיון לא התבלבל וענה -

“Design is like making a story. Why would you want to read another story if you already read one.”

מיותר לציין שלאף אחד מהמעצבים האחרים לא היתה תשובה טובה יותר ובכך הסתיים הדיון. עכשיו רק צריך שתהיה קצת שמש ואוכל לכתוב שלונדון טובה אליי!

all together

Joris_LaarmanJoris Laarman - Bone Furniture

flock-1   Julia Lohmann - Flock

vessels_double_Gareth_Neal Gareth Neal - Vessels

2 תגובות:

  1. הלוואי ותבקרי בתערוכה של דיויד בואי ותספרי לי עליה. וגם אני מנסה נורא להגיע ללונדון, נראה לי שהיא כבר מאוד טובה אליך..:) (נשיקות מחולון)

    השבמחק
  2. תודה! האמת שהייתי בתערוכה של בואי והיא מעולה! יאללה בואי ללונדון!

    השבמחק