יום שבת, 9 באוקטובר 2010

עיצוב שנשאר

 

יש לי אהבה גדולה לעיצוב של פעם, אני אוהבת חפצים ורהיטים ישנים מסגנונות ותקופות שונות. קשה לי לשים את האצבע על הסיבה המדוייקת לאהבה הזו שלי, אני לא חושבת שהעיצוב של פעם בהכרח טוב יותר מהעיצוב של היום, אבל ישנם כמה אובייקטים שהפכו לאייקונים עיצוביים והם ראויים להערצה בעיני.

למרות הצהרותיי שאני אוהבת סגנונות שונים וחפצים מכל מיני תקופות בהיסטוריה אני מוצאת שבזמן האחרון אני נמשכת בעיקר לעיצוב של שנות ה 40, 50, 60.

למשל הכסא הזה, שעוצב ב 1945 ע”י צ’רלס וריי אימס, מעצבים שעבדו יחד והיו גם בני זוג בחייהם. בתקופת מלחמת העולם השניה התנסו בני הזוג בעבודה עם עץ לבוד. מתוך ההתנסויות שלהם נולדו מספר כסאות ורהיטים בטכניקה של כיפוף בכבישה. ב 1945 בני הזוג עיצבו את הכסא הזה והוא מיוצר מאז ועד היום.

eames chairs

ב 1948 עיצבו בני הזוג אימס את הכסא Eames Plastic Side Chair DSR, הם עבדו בשיתוף פעולה עם Zenith Plastics והכסא היה לכסא הפלסטיק הראשון שיוצר באופן תעשייתי.

eames chairs

באותה שנה עיצבו בני הזוג אימס את כסא הנדנדה RAR - Rocker Armchair Rod הכסא עוצב עבור תחרות העיצוב - "Low-Cost Furniture" שערך המוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק MOMA. הזוג עיצב את הכסא בקווים אורגניים ובחר לעבוד בפלסטיק. מאוחר יותר עיצבו בני הזוג וריאציות שונות לרגלי הכסא.

eames chairseames chairs

צ’ארלס וריי אימס עבדו במשך שנים רבות בתחומי עיצוב ואמנות שונים, ביניהם אדריכלות, עיצוב אמנות וקולנוע. הרהיטים שיצרו במהלך השנים שינו את פני ההיסטוריה וחלקם עדיין מיוצרים כיום.

 Valentine typewriter

Valentine typewriterאטורה סוטסס (ettore sottsass), אדריכל ומעצב איטלקי שחי בין השנים 1917-2007, עבד בשיתוף פעולה עם חברת Olivetti במשך כ 20 שנים. בשנת 1969 עיצב אטורה עבור Olivetti את מכונת הכתיבה Valentine.

מכונת הכתיבה העשויה מפלסטיק עוצבה בסגנון Pop Artומאחר ותוכננה כמכונת כתיבה ניידת היא שוקלת מעט ובעלת ידית נשיאה ומארז.

עיצובה של Valentine היה מהפכני ופורץ דרך, החומריות הצבע והסגנון העיצובי היו זרים לעולם מכונות הכתיבה של סוף שנות השישים והקהל לא דיבר בשבחה. כיום, מוצגת Valentine במוזיאונים רבים כאייקון עיצוב, והיא הפכה זה מכבר לפריט לאספנים.

היא מוצגת באופן קבוע ב MOMA (מוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק).

ברוח מכונת הכתיבה של אטורה הבאתי עוד כמה תמונות של מכונות כתיבה יפות שמצאתי בבלוג שנקרא luphia loves, הבלוג עוסק באפנה עיצוב וסטייל ונראה שלבעלת הבלוג יש חיבה עמוקה לוינטג’. לאלו מכם שמזדהים שווה להציץ בלשונית שנקראת Vintage Friday.

 typewriter-1 typewriter-2

קצת לפני שהחלו שנות השישים הפרועות עיצב George Nelson את השעון הזה. נלסון (1908-1986) היה אדריכל ומעצב ונחשב לאחד ממייסדי הזרם המודרני בארה”ב. באתר המוקדש לו הוא מספר כיצד השעון נולד במקרה תוך כדי שיתוף פעולה והחלפת רעיונות עם מעצבים נוספים שקפצו לבקר -

'And there was one night when the ball clock got developed... Noguchi came by, and Bucky Fuller came by... we started making doodles. Then Bucky sort of brushed Noguchi aside. He said, 'This is a good way to do a clock,' and he made some utterly absurd thing. Everybody was taking a crack at it, pushing each other aside and making scribbles.... and the next morning there was this roll of drafting paper and somewhere in this roll there was the ball clock."

NelsonNelson השעון מיוצר גם כיום(!) על ידי חברת ויטרה.

ניתן למצוא עוד מידע בעברית על מעצבים אלו ואחרים באתר מפגשים מהסוג החזותי, האתר לא מאוד מזמין מבחינת העיצוב, אך מכיל מידע רב המועבר בצורה בהירה וקריאה.

2 תגובות:

  1. שלום,ממש אהבתי את מכונת הכתיבה .
    את יודעת היכן אני יכולה למצוא כזאת?

    השבמחק
  2. בטח לאינטרנט יהיו תשובות. אולי באיביי..?

    השבמחק