לפרוייקט הגמר שלו, הוא שרף שלושה רהיטי וינטג’ מהתקופה הויקטוריאנית, לאחר שהפכו מפוחמים ציפה אותם באפוקסי נוזלי על מנת לשמר את מצבם החדש. תאמינו או לא הפרוייקט, שנקרא Smoked, היה פריצת הדרך של Maarten Baas אל עולם העיצוב הבינלאומי.
Maarten Baas נולד בגרמניה ב 1978, וכפעוט עבר להולד וסיים את לימודיו בתחום העיצוב ב Design Academy in Eindhoven בשנת 2002. באותה שנה, הציג את פרוייקט הגמר שלו Smoked, מעט זמן לאחר מכן נקנו האובייקטים על ידי חברת moooi.
מהסתכלות על עבודותיו, נראה שהוא עוסק בעיצוב על גבול האמנות. האובייקטים שהוא מעצב נראים פיסוליים ולמרות שרובם נמכרים בחנויות עיצוב, קשה לבחון אותם או להגדיר אותם כמוצרים. ברוב עבודותיו הוא חושף טכניקות עבודה ידניות ולא מתועשות ומצהיר שאת כל עבודותיו הוא עושה במו ידיו בסיוע של כ 10 אסיסטנטים שעובדים עמו בסטודיו שלו בהולנד. הוא חותם על עבודותיו, ממש כמו עבודות אמנות.
לפני ואחרי, מימין שידת ספרים - Carlton bookcase של אטורה סוטסס ומשמאל, האובייקט החדש לאחר שעבר תחת המבער של מרטן באס.
ב 2004 חבר באס לגלריה Moss בניו יורק, ובה הציג תערוכת יחיד שנקראה Where There's Smoke עבור התערוכה יצר באס 25 פריטים חדשים שיוצרו באותה טכניקה של שריפה. הפעם בחר באס לעבוד עם רהיטים קלאסיים אייקוניים, ובאומץ רב שרף אובייקטים של גדולי המעצבים - פרות קדושות של עולם העיצוב מאז ועד היום. האובייקטים המפוחמים, שאיבדו את צבעם וכל ציפוי חומרי שהיה להם, קיבלו צורה אחרת והפכו לאובייקטים חדשים. התערוכה גרפה תהודה רבה בעולם העיצוב והקנתה לבאס שם של מעצב צעיר מרתק ומלא תעוזה.
בין המעצבים שהאובייקטים שלהם נבחרו להישרף לתערוכה זו - גאודי, אימס, חריט ריטוולד, אטורה סוטסס, האחים קמפנה ועוד.
מימין כסא שעוצב במקור על ידי אנטוניו גאודי ומשמאל כסא שהיה במקור של האחים קמפנה
ב 2006 הציג באס בסלון העיצוב במילאנו סדרת רהיטים שעשויים מחימר - Clay Furniture הסדרה נחלה הצלחה גדולה ונחשבה לאחת הסדרות המעניינות ביותר שהוצגו באותה תערוכה. רהיטי החימר של באס הוצגו באותה שנה גם ב ICFF בניו יורק, בתערוכת העיצוב במיאמי ובמוזיאון העיצוב בלונדון.
התמונה התחתונה הינה מתערוכה של באס במסגרת הפיירה במילאנו 2008, התערוכה הוצגה במוסך.
באס, שממשיך לחדש ולהפתיע, עיצב ב 2007 סדרת רהיטים בשם sculpt, רהיטי הסדרה הזו גדולים ומנופחים אך בה בעת מצליחים להראות חיננים ונעימים. לאובייקטים שפה צורנית שנראית ילדותית אינטואיטיבית ולא מגומרת.
ב 2008 עבד באס בשיתוף עם חברת Established & Sons ויצר עבורה סדרה שנקראת The Chankley Bore שהכילה שלושה אובייקטים. כשנשאל על הפרוייקט סיפר באס שזה משהו שרצה לעשות והיה לו בראש עוד לפני ש Established & Sons פנו אליו, לשמחתו הם נתנו לו חופש עיצובי מוחלט. כשנשאל על ההשראה לפרוייקט סיפר קצת על תהליך החשיבה -
“I started to think there's much more to explore other than a chair must have four legs”.
באתר של מוזיאון העיצוב הבריטי מצאתי פיסת טקסט מעניינת שמסבירה את תמצית הז’אנר שאליו משתייך באס ומעצבים שכמותו -
“Since the turn of the millennium, a new spirit of design has emerged. No longer content with producing sleek identi-kit creations, designers today are embracing a raw, surreal and idiosyncratic approach to their work. The effect is both unsettling and exciting as they create designs that are purposely imperfect and full of character”.
באס, הוא אחד המעצבים המעניינים ופורצי הדרך של היום, עבודותיו מוצגות במוזיאונים בגלריות ובתערוכות שונות ברחבי העולם, ובין רוכשי העבודות שלו נמנה גם פיליפ סטארק. הנה ציטוט שלו (שמצאתי באתר הזה) נראה שהוא מבהיר את אופן העבודה והמחשבה המשוחררים שלו, המאפשרים לו לייצר פרוייקטים נועזים ושנויים במחלוקת.
I don’t really want to give things a name, explanation or description, categories are not relevant as far as I’m concerned. I make what I want to make."
הלוואי על כולנו!
הסדרה sculpt מהממת!! ובכלל היה מעניין לקרוא עליו.
השבמחקאהבתי גם את השם של הפוסט. :)