יום שלישי, 8 בפברואר 2011

במו ידיו

 

החלטתי לנצל את התערוכה החדשה שנפתחה במוזיאון העיצוב בחולון פוסט פוסיל כדי להתמקד במעצב Nacho Carobnell שמציג בה. בקרוב תקבל התערוכה גם פוסט משל עצמה…

Nacho Carobnell מעצב אובייקטים פיסוליים שקשה לשייך באופן מובהק לתחום העיצוב מאחר והם נושקים לתחום האמנות. הוא עובד עם חומרים מגוונים ולא שיגרתיים, בעיקר כאלה שלרוב לא נימנים עם עולם העיצוב, ומצהיר שכמעצב מעניין אותו ליצור עם הידיים. ב’אני מאמין’ שכתב באתר שלו הוא מסביר שחשוב לו לשלב אלמנט של פנטזיה באובייקטים שהוא יוצר כך שיאפשרו בריחה מהמציאות וכן שחשוב לו לתת להם מהאישיות שלו. לאובייקטים שלו מראה ייחודי וכשרואים את רצף עבודותיו ניתן לזהות את הקו העיצובי האישי שלו.

הקווים שמנחים אותו ניכרים בכל עבודותיו אך אני נשבתי לראשונה בקסמו של קרבונל כשראיתי את הפרוייקט הזה, שמתחיל בסיפור מקסים על כיסא והרצון שלו להפוך למשהו אחר -

This is the story about a chair that wants to find it’s role in the world, a chair that wants to give something more to it’s user than just rest. This is a story of how a chair became a tree:

tree sketch

קרבונל מספר את סיפורה של הכסא (הוא בוחר לתאר אותה בלשון נקבה) והתהליך שהיא עוברת עד שהופכת להיות האובייקט החדש שיצר המעצב. בין השאר הוא מתאר כיצד הכסא הקטנה (החלטתי גם אני להתייחס אליה בלשון נקבה) מגלה שגם היא עשויה עץ כמו העצים שסביבה ושבעצם יש לה נשמה והיא לא סתם חפץ, היא כמובן מוצאת את הכוח ומצליחה לגדול ולהפוך להיות אובייקט חדש... שבהמשך קנה לקרבונל הרבה הצלחה ופרסום - 

tree chair  הסיפור שכתב קרבונל מקסים! אפשר להמשיך לקרוא אותו כאן

Nacho נולד בספרד, את התואר הראשון שלו סיים ב 2003 ב Spanish university Cardenal Herrera C.E.U, לאחר מכן המשיך לתואר שני ב Design Academy Eindhoven אותו סיים ב 2007. כיום הוא חי ויוצר באיינדהובן שבהולנד. מאז סיים את לימודיו הוא הספיק להציג בתערוכות עיצוב גדולות וחשובות ברחבי העולם בין השאר ב design Miami, בפיירה במילאנו, בתערוכה maison & objet שבפריז, וכן בגלריות נחשבות. עבודותיו נמכרות לאספני עיצוב ואמנות ובין רוכשי עבודותיו נמנה גם בראד פיט.

בסדרה Evolution שעיצב, מציע קרבונל אלטרנטיבה לקצב החיים המהיר שאנו מנהלים כיום ולעומס האינפורמציה שזורמת אלינו. קרבונל עיצב שלושה אובייקטים שניתן לשבת עליהם ושמאפשרים גם להתחבא בתוכם ולברוח לתוך חלל פרטי ושקט.

אחד האובייקטים בסדרה נקרא The lovers chair, לדברי קרבונל הפרוייקט בוחן דרכי תקשורת בין אנשים תוך שילוב בין הציבורי והפרטי ומציע מעין “תעלת תקשורת” ליושבים בשני הצדדים.

ncnc

בראיון עם קרבונל כשנשאל על עבודותיו אמר -

“it’s all about changing the point of view, one’s way of perceiving things”

nc שלושת הפריטים מסדרה זו נרכשו על ידי בראד פיט!

באתרו של קרבונל יש לשונית שמתעדת את תהליך העבודה וחושפת מעט מהחומרים והתהליכים עמם הוא עובד, בין השאר מתואר שם תהליך שבו הוא טוחן חומרים שונים כגון תירס וקטניות שונות אותם הוא מסנן ומערבב עם דבקים שונים, את העיסה שנוצרת הוא מורח על גבי שלדי מתכת שהוא בונה ומעצב.

היצירתיות בעבודה עם החומרים באה לידי ביטוי באופן מובהק בסדרה Diversity שהציג קרבונל במילאנו באפריל 2010 בשיתוף עם גלריה Rossana Orlandi המייצגת אותו. בתערוכה זו הוא הציג 20 אובייקטים שפוסלו באותה צורה (כיסא ושולחן משולבים יחד), אך כל אובייקט קיבל טקסטורה וחומר שונה.

  Diversity-08 בין החומרים בהם השתמש קרבונל לצפות את הרהיטים - שברי זכוכית, שערות, חצץ, בטון ועוד  

Diversity-01 Diversity-02Diversity-06 Diversity-07Diversity-05Diversity-09

בימים אלו מציג קרבונל גופי תאורה חדשים שעיצב עבור הגלריה bsl שבפריז. הנה כמה תמונות של האובייקטים החדשים שהתפרסמו ממש לפני כמה ימים -

luciferaseluciferase luciferase

כמו מארטן באס עליו כתבתי בעבר כך גם קרבונל משתייך לז'אנר של מעצבים שפועלים מתוך אינטואיציה ועושים עיצוב שמתחיל מהבטן או מהלב ולא עובר דרך שיקולים שכלתניים הגיוניים של מה שצריך ואפשר. 

תאהבו אותו או לא, נראה שהוא מטביע את חותמו על שוק העיצוב הבינלאומי.

fertility-cave nacho carbonell

תגובה 1:

  1. אני לא יודעת מה אני חושבת על זה. מילא להתסכל על מיצג כזה במוזיאון ולהתרשם מהעוצמה, אבל לשים דבר כזה בבית? לא נראה לי.
    אתה בטוח שבראד פיט עשה רכישה של פריט כזה? עד כמה שיצא לי להכיר אותו דרך סרטים לצפייה ישירה לא הייתי מאמינה שהוא הטיפוס. יש הרבה הפתעות בחיים!

    השבמחק